De bron van alle commotie over de verhoogde kans op het ontwikkelen van diabetes is de Jupiter studie (zie hier voor de trial informatie). Hier kwam een kleine kans op diabetes uit en dit is natuurlijk feilloos op gepikt door de Telegraaf…. het wachten is op Tros Radar…

Astra-Zenica (producent):

De Jupiter studie constateerde dat bij rosuvastatine-gebruikers iets meer diabetes voorkomt: 3 procent tegenover 2,4 procent bij de groep die een placebo (neppil) kreeg. Verschillende grootschalige onderzoeken naar statines (cholesterolverlagers) laten een licht verhoogd risico op diabetes zien. Dat geldt voor alle statines; rosuvastatine (Crestor) vormt daarop geen uitzondering.

Diabetes vereniging:

– Er wordt ten onrechte onrust gecreëerd over het gebruik van alle statines. Dit kan het zeer ongewenste effect hebben, dat mensen met diabetes op eigen initiatief stoppen met het innemen van hun medicijnen waar statines inzitten. Met alle mogelijke schadelijke gevolgen voor de gezondheid van de gebruikers.
– Fonds en vereniging maken zich wel zorgen over de in deze studie geconstateerde nadelige en onverwachte effecten van deze specifieke statine en pleiten voor nader onderzoek hiernaar. Duidelijkheid is voor alle betrokken partijen noodzakelijk. In eerdere grootschalige studies is dit effect van medicijnen uit dezelfde klasse nooit naar voren gekomen.

1 thought on “Crestor: samenvatting standpunten mbt extra kans op suikerziekte bij statine gebruik.”

1. hans van wijngaarden zegt:

Typisch telegraaf.
    Grote koppen boven berichten om de verkoopcijfers op te krikken en alle mogelijk negatieve aspecten onder een vergrootglas.
    Ik gebruik al 11 jaar na dotteren crestor, ben 63 en heb zeer gezonde bloedwaarden.
    Wel heb ik met mijn huisarts afgesproken eenmaal in de twee jaar een uitgebreid preventief bloedonderzoek te laten doen.
    Ik ben het zeker eens met de reactie van de diabetesvereniging.
    Met vriendelijke groet… Hans v Wijngaarden